Coaching Beeldend werk Contact Nieuws Het oog

 

 

Het oog van de schildpad - Basiscursus focussen

“Focussen, de kracht van innerlijk luisteren” is een boek van Erna de Bruijn waarin het onstaan en de basiskennis van het focussen beschreven wordt.
Zij schreef in 2014 het eerste Nederlandse boek over focussen. Dit boek vormt de leidraad voor de cursus.

Eugene Gendlin heeft het focussen ontdekt en toegankelijk gemaakt.
Hij ontdekte bij clienten in psychotherapie een natuurlijke vaardigheid die bevorderlijk is voor innerlijke groei. Hij analyseerde het proces, benoemde een aantal fasen, ontwikkelde de methodiek van het Focussen.
Bij heel wat mensen is deze vaardigheid op de achtergrond geraakt, waardoor innerlijke groei stagneert. Dankzij de methodiek kan deze vaardigheid herontdekt worden. Dan ontstaat bewustzijn van de dieperliggende laag van weten die zich via het lichaam kenbaar maakt.

Ons lichaam is wijs in veel opzichten die in onze cultuur zelden of nooit erkenning hebben gekregen. Het weet hoe ons weer een stapje verder in de richting van zinvol leven te brengen.
Ons verstand alleen weet dit niet.
Het verstand kan herinneringen bewaren aan het verleden, het kan herhalen wat anderen ons verteld hebben en het kan toekomstscenario' s ontwerpen. Maar verandering vindt niet plaats in het verleden noch in de toekomst.

Verandering gebeurt in het heden. Het bijzondere van ons lichaam is dat het altijd aanwezig is in het hier en nu. Om bij dat deel van jezelf te komen dat in staat is je leven wezenlijk te veranderen, hoef je alleen maar je aandacht naar je lichaam te brengen.
Het herkennen van de verschillende fasen in het Focusproces is van groot belang.

Dit kwetsbare proces dat (meestal) in kleine stapjes verloopt vraagt om een subtiele ondersteuning. Als begeleider de juiste suggestie doen op het juiste moment kan wonderen verrichten.

We komen zes dagdelen van drie uur bij elkaar. We bespreken het onderzoek dat E. Gendlin deed rond 1960. We verdiepen de Focussende houding in sessies, demonstraties en oefeningen.